کد مطلب:303508 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:243

طهارت حضرت زهرا
دلیل طهارت ظاهری و باطنی آن بانوی بزرگ اسلام آیه تطهیر در قرآن كریم است چنانچه می فرماید:

انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیراً. احزاب / 33.

خدا چنین می خواهد كه هرگونه پلیدی و آلایش را از شما اهل بیت دور ساخته و شما را پاك و منزه گرداند. درشان نزول این آیه كریمه صاحب كتاب الغدیر مرحوم علامه امینی در كتاب فاطمةالزهرا می نویسد: روایات متواتری در دست است كه حاكی است آیه تطهیر درخانه ام سلمه نازل شده است و در آن جا رسول خدا (ص) و حضرت صدیقه طاهره (ع) و امیرالمومنین (ع) و حسنین (ع) حضور داشتند جناب ام سلمه خودش از رسول اكرم (ص) تقاضا می كند آیا من در جمع شما (اصحاب كسا) داخل شوم؟

حضرت او را از ورود در زیر كسا نهی فرموده و اظهار داشت: انت بخیرٍ. ای ام سلمه تو عاقبت به خیر خواهی شد ولی آین آیه در حق ما پنج تن نازل شده است.

و قریب سیصد نفر از اصحاب رسول خدا(ص) این موضوع را روایت كرده اند كه بعد از نزول این آیه كریمه از رسول خدا (ص) پرسیدند: این آیه كریمه در شان چه كسی نازل شده است؟ آن حضرت فرمود: در شان من و علی و فاطمه و حسن و حسین نازل گردیده است. [1] و از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت شده كه فرمود:

انما سمیت فاطمة بنت محمد الطاهره لطهارتها من كل دنس... [2] .

دختر حضرت محمد (ص) از آن جهت ملقب به طاهره گردیده كه از هر آلودگی پاك و مطهر بود...

به راستی كه حضرت فاطمه زهرا (س) هیچ نوع آلودگی جسمی و انحراف روحی نداشت و طبق روایات، نطفه اش از سیب یا خرمای بهشتی منعقد گردیده است.

به همین دلیل هر وقت رسول خدا (ص) او را می بوسید می فرمود: انا اشم منها رائحة الجنّة. [3] من بوی بهشت از زهرا استشمام می كنم.

و معروف است كه رسول خدا (ص) به فرمان خالق متعال چهل شبانه روز از خدیجه علیهالسلام فاصله گرفت، روزها را به روزه و شبها را به عبادت و نماز بسر برده تا شب چهلم جبرئیل غذا و میوه های بهشتی از آسمان برای آن حضرت آورده و آن جناب از آن طعام بهشتی تناول نموده و در همان شب با خدیجه (ع) مواقعه كرده و بدینگونه نطفه آن طاهره مطهره در چنین شرایطی منعقد گردیده است اینك پیام ما به زنان عالم این است اگر می خواهند فاطمی بشوند ناگزیر باید در طهارت جسم و جان خویش تا آنجا كه می توانند بكوشند و پاكی را از این بانوی پاك سرمشق خود قرار دهند تا بهترین و پاكترین زن برای همسر، و نیكوترین مادر برای فرزندان خود باشند.


[1] فاطمةالزهرا تاليف علامه اميني / 16.

[2] بحار جلد 91 / 43.

[3] رياحين الشريعه ج 50 / 1.